Teknologi er en uundgåelig del af vores liv. Det gælder også for kunstig intelligens, eller AI, som hurtigt og efterhånden er blevet en fast del af vores dagligdag og arbejdsliv. I denne artikel kommer vi omkring, hvad AI er, teknologien bag og eksempler på, hvordan AI anvendes, samt både fordele og ulemper ved AI.
Hvad er AI?
Artificial Intelligence (AI) er på dansk kunstig intelligens, men ofte bare omtalt som AI. Der findes flere definitioner på, hvad kunstig intelligens præcist er, men AI er grundlæggende maskiner, der kan gøre det samme, som mennesker førhen har været de eneste, der kunne. Det er et udtryk for at få computere til at efterligne menneskelig handling og udføre opgaver, som ellers har krævet menneskelig intelligens.
AI har slået rødder, der er kommet for at blive. Takket være øgede datamængder, avancerede algoritmer og forbedringer i computerkraft og opbevaring af data har AI fået fodfæste i både det private og i erhvervslivet, og det er nok en af de mest transformative teknologier i vores tid. Moderne AI-systemer har udviklet sig til at demonstrere, at de er i stand til at finde mønstre og løse problemer for opgaver som visuel opfattelse, talegenkendelse, planlægning, beslutningstagning, tekstgenerering og oversættelse mellem sprog.
AI kan bearbejde kæmpe mængder data og indsigt i realtid, der øger de menneskelige brugeres evner og øger effektivitet, produktivitet og tilfredshed. AI kan bruges i alt fra sundhedsvæsenet og handelssektoren til produktion og finanssektoren. AI er med til at skabe nye innovationer og forbedre livskvalitet. Dermed ikke sagt, at AI ingen udfordringer har. I brugen af AI opstår der etiske problemstillinger, risiko for bias og reelle bekymringer for tabet af menneskelige arbejdspladser. Derfor kræver AI forsigtig og ansvarlig implementering.
Det er også vigtigt at forstå, at AI ikke "forstår" information på samme måde som mennesker. Dens nøjagtighed afhænger af de data, den er trænet med, hvilket betyder, at den kan lave fejl eller vise bias, hvis dataene er mangelfulde. Kort sagt er AI et kraftfuldt værktøj, men det kræver menneskelig overvågning for at sikre etisk og effektiv brug.
Teknologien bag AI
Teknologien bag AI består primært af algoritmer, neurale netværk og maskinlæring (ML). Disse teknologier arbejder sammen og muliggør alt fra billedgenkendelse til sprogforståelse og automatisering af forskellige processer.
Algoritmer: Grundlæggende instruktioner, der hjælper AI med at behandle data og udføre opgaver.
Maskinlæring (ML): Anvender algoritmer på forskellige typer læringsmetoder og analyseteknikker til automatisk at lære og forbedre sig ud fra data og erfaringer uden at være udtrykkeligt programmeret til at gøre det.
Dyb læring: En avanceret ML-form, der bruger neurale netværk med mange lag til at analysere komplekse mønstre. Grundlaget for dyb læring er neurale netværk, der er en type algoritme, som består af neuroner (små enheder), arrangeret i lag. Hvert lag bearbejder information og sender den videre til næste lag, hvor mønstre genkendes, og beslutninger træffes.
Naturlig sprogbehandling (NLP): Hjælper AI med at ”forstå” sproglige data (tekst og tale) gennem en kombination af sproglige regler og maskinlæringsteknikker. NLP bruges bl.a. i chatbots, stemmegenkendelse, sprogoversættelser og sentimentanalyse.
Computer vision: Hjælper AI med at ”se”, forstå og analysere visuelle data (billeder og video) gennem avancerede algoritmer og neurale netværk, der genkender mønstre og detaljer, som kan bruges til f.eks. ansigtsgenkendelse, medicinske scanninger, selvkørende biler og kvalitetssikring i produktionen.
Hvordan virker AI?
Der er mange måder, hvorpå man kan anvende AI, og brugen af AI er kun stigende. AI er relevant i næsten alle sektorer og industrier, både i slutløsninger hos den enkelte bruger og i organisationer og virksomheders interne systemer. Derfor bør teknologien inddrages i enhver virksomheds overvejelser og tilgang til digitalisering.
Et par eksempler på hvordan AI kan anvendes kan f.eks. være:
Agenter også kendt som AI Agenter
En AI Agent bruges af fagperson til at løse deres daglige opgaver. Det kan være en læge, der, på baggrund af en patients symptomer, skal give en diagnose eller på baggrund af en diagnose skal foreslå mulige behandlingsformer. Det kan også være en kundesupporter, der skal hjælpe en kunde med at finde den bedste løsning til netop deres behov. Her kan AI gøre det lettere at forstå kundernes præferencer, forudsige behov og finde nødvendig information.
Et eksempel på sådan en assistent finder du i SiteSage’s EMMA Entreprise
Proces automatisering
Stadig flere organisationer anvender Robotic Process Automation (RPA), hvor man lader en software robot varetage betjeningen af eksisterende it-systemer. Således kan en software robot udføre standardiserede sagsgange 24/7 i forhold til en række systemer og dermed sikre kvalitet og effektivisering. Nogle sagsgange implicerer vurderinger og afgørelser, som normalt vil blive udført af en ekspert eller sagsbehandler. Disse vurderinger og afgørelse kan man lade understøtte af algoritmer baseret på kunstig intelligens og dermed løfte automatiseringsgraden
Fordele og risici ved AI
AI gør vores liv og arbejde lettere på mange områder. Det kan f.eks. være i forhold til:
Adgang og risiko: AI kan udføre arbejde, der enten ikke er sundt for eller fyldt med store risici for mennesker. Eksempler herpå kan være arbejde i laboratorier, dybt under jorden eller på andre planeter.
Nøjagtighed og præcision: AI kan bearbejde og analysere kæmpe mængder data og kompleks information.
Tilbagevendende manuelle opgaver: AI kan overtage hverdagens kedelige og forudsigelige opgaver. Maskiner har ikke brug for en pause og de er mindre tilbøjelige til at begå fejl. Det betyder, at AI kan frigive tid, som medarbejderne i stedet kan bruge til at løse mere komplekse opgaver.
Lethed og komfort: Der findes utallige AI-drevne løsninger, som påvirker vores hverdag. Det kan f.eks. være smarte termostater, der forstår og indstiller rumtemperaturen, så den lige præcis passer dig. Det kan også være apps, der forbedrer virksomheders kundeservice og gør det let for dig at købe et produkt eller bestille en rejse.
Konklusion
AI er en transformerende teknologi, der har potentiale til at revolutionere vores måde at arbejde, tænke og løse problemer på. Dets evne til at analysere data hurtigt, demonstrere kreativitet og endda udvise empati, hvor et præsset menneske ikke ville have overskudet, gør det til et kraftfuldt værktøj i både private og professionelle sammenhænge.
Alligevel forbliver menneskets autonomi og evne til at skabe mening ud fra vores fysiske og følelsesmæssige oplevelser unikke. Det er i samspillet mellem AI's datadrevne præcision og menneskets intuitive forståelse, at den største værdi opstår.