top of page

Hvad er virtuelle AI assistent'er: Hvorfor lige webshops?

Opdateret: 17. apr.

En virtuel AI (Artificiel Intelligence) assistent kan forbedre kundeservice og effektiviteten i din webshop og er derfor relevant i e-handel.


Men hvad er virtuelle AI assistenter og hvordan fungerer de i webshops?



Virtuelle AI assistenters opbygning og formål

Virtuelle AI Assistenter er en LLM (Large Language Model), hvor der indsættes en masse tekst til at simulere menneskeligt sprog og udføre opgaver automatisk. Med en virtuel AI assistent kan din webshop forbedre kundeservice, øge effektiviteten og skabe en mere personlig og engagerende brugeroplevelse.


Funktionen af virtuelle AI assistenter

Virtuelle AI Assistenter er en afart af LLM'er, der er trænet på store mængder tekst-data og er i stand til at generere menneskelignende tekst, forstå kontekst og udføre forskellige sprogrelaterede opgaver, såsom oversættelse, opsummering, og svare på spørgsmål.


Virtuelle AI assistenter er softwareprogrammer, der er specialiseret til webshops for at forbedre kundeservice ved brug af lokale data på webshoppen og kundeinteraktion som input.



AI’s relevans i E-handel

Vi er stadig i den spæde begyndelse af AI’s kommercialisering. Vi er først nu for alvor begyndt at få en fornemmelse af, hvad AI kan bruges til kommercielt såvel som privat.


A whoman with brown hair in a orange swetter using an AI interface on a webshop. While holding a phone

I dagens digitale landskab, hvor konkurrencen er intens, spiller AI en afgørende rolle for E-handel. Det er mere end blot at automatisere opgaver. AI bliver en digital partner, der kan være med til at forstå kundernes behov og forbedre den online shoppingoplevelse.


Teknologien kan bla:


  • Personalisering af kundeservice: AI assistenter giver webshops evnen til at levere en personlig kundeoplevelse. Ved at analysere kundepræferencer og tidligere interaktioner kan AI skræddersy anbefalinger og support, hvilket øger kundetilfredsheden og loyaliteten.


  • Øget effektivitet og tidsbesparelser: Implementeringen af virtuelle AI assistenter automatiserer rutinemæssige opgaver og frigiver tid for medarbejdere til at fokusere på mere komplekse og strategiske opgaver. Dette øger effektiviteten og skaber en mere dynamisk arbejdsstyrke.


  • Optimering af kundeinteraktioner: Virtuelle assistenter er ikke blot begrænset til at besvare spørgsmål; de kan også guide kunder gennem købsprocessen, foreslå relevante produkter og give support med det samme. Det giver en interaktiv onlineoplevelse.


AI er afgørende for webshops

Alle brancher bliver berørt af AI i den ene eller anden form. Nogle mere end andre. Det er alt fra markedsføring, programmører, fotografer, forfattere, konsulenter etc. I dag får læger hjælp til røntgenbilleder, f.eks. når de kikker efter brækkede knogler


Kundeservice

Virtuelle AI assistenter understøtter supporten i kundeservice. AI’en trænes på den lokale data i webshoppen. Det betyder AI’en  kan referere og kommunikere ud fra den webshopdata kunderne har adgang til. Den forstår hensigten med spørgsmål der stilles og svarer relevant.



Fordele ved Virtuelle AI Assistenter i Webshops

Virtuelle AI assistenter i webshops bringer en række fordele med sig:

  1. Hurtige og præcise svar på spørgsmål.

  2. Fungerer i døgndrift.

  3. Personaliserer brugeroplevelsen ved at tilpasse anbefalinger efter behov.

  4. Data indsigt for webshopejer baseret på brugeres spørgsmål.

  5. Machine Learning/Maskinlæring, gør den bedre over tid.


Alt i alt kan implementeringen af virtuelle AI assistenter i webshops øge effektiviseringen af din virksomhed. Endvidere øger AI’en kundetilfredsheden. Hvis man som virksomhed har en ambitiøs vækststrategi, er det oplagt at benytte AI, da man ikke har de samme omkostninger forbundet med ansættelser og oplæring eg. skalerings omkostninger af et team.



Et kritisk blik på Virtuelle AI Assistenter

AI udvikler sig med stor hast. Et kritisk blik er nødvendigt, fordi en AI løsning ikke er definitiv god bare fordi der står AI i titlen.


Et generelt problem med AI er, at den kan have svært ved at sige “det ved jeg ikke”, i stedet giver den en forklaring der umiddelbart lyder rigtig, uden det nødvendigvis er tilfældet.


Problemet opstår når databasen den arbejder med er dårlig opsat, data ikke er fyldestgørende eller uforståelig at læse for AI.


A white ish gray humanoid robbot fasing a away from a background filled with charts and indicators

Det er svært at komme med god hjælp, hvis AI’ens information er grundlæggende forkert, eller de principper den basere beslutninger ud fra er grundlæggende forkerte.


Det kan undgås ved at lave en lokal database og sætte den op i rammer som den forstår, samtidig med man gør data let tilgængelig for AI’en.



Implementering af Virtuelle AI Assistenter

Assistenten, skal bruge en række oplysninger. For at fungere skal den som minimum have info fra websitets data (det der er offentligt tilgængeligt). Derudover er det oplagt at træne den på data fra kundekorrespondancer.


Implementering

Typisk er der 2 måder at implementere AI på. Dels via en kode som integreres i webshoppens body og dels via en app, som kan downloades til webshoppen.


Administrativt

Rent administrativ fra din side vil du skulle forvente at give tilladelse til brug af den pågældende data, derudover er det oplagt at udarbejde en databehandleraftale eller en aftale om fælles dataansvar. skabelonerne er udarbejdet af Datatilsynet.



Fremtidsudsigter for Virtuel AI Assistenter

Den kommercielle og private anvendelse af AI begyndte for alvor i starten af 2023. Vi har i den periode set en eksplosiv udvikling, på små og store projekter inden for AI.

Midjourney's udvikling er et godt visuelt eksempel.


Progretion of text to immage ai, from 2016 to 202

Det samme kan man forvente inden for virtuelle assistenter og chatbots. Betyder det så at prædefineret chatbot’s er døde?


Ja! Med udviklingen inden for virtuel AI assistenter vil jeg personligt ikke anbefale prædefineret chatbot's, da alternativet er bedre med den teknologi som der er i dag.



Konklusion

E-handel står overfor en revolution. Med kunstig intelligens åbner der sig nye muligheder for webshops til gavn for både bruger, supporter og ejer.


  • AI giver en organisk samtale mellem kunde og AI, til forskel fra chatbots med en prædefineret samtale. Supporterer får frigivet mere tid til edge-cases, da AI kan varetage flere henvendelser.

  • Webshopejer kan reducere udgifter til supportere og får samtidig organisk kundeservice døgnet rundt.

  • Med en god databaseopbygning reduceres fejlmargen og øger svarraten.


I fremtiden bliver størstedelen af al support styret og håndteret af kunstig intelligens. Med en opdagerne database kombineret med machine learning kan early adopters forvente en fremtid hvor supporten kun bliver bedre over tid.












28 visninger0 kommentarer

Comments


bottom of page